به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد روز شنبه در آئین بهرهبرداری از شناورهای لایروب و یدک کش در بندر آستارا، افزود: باید از تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی برای توسعه این بندر استفاده و از مواد خام وارداتی، ارزش افزوده ایجاد و به صادرات آنها اقدام کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیلی در بندر آستارا باید در دستور کار بخش خصوصی باشد و افقهای خوبی را برای این بندر به لحاظ نزدیکی به بندرهای حاشیه خزر متصور هستیم و امیدواریم به ظرفیت نهایی ۲ و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری در سال، دست یابد.
به گفته راستاد، سال گذشته ۱۹۲ هزار تن کالا در بندر آستارا تخلیه و بارگیری شد و بخش خصوصی، ۱۸ میلیون یورو برای ساخت پایانه غلات این بندر سرمایهگذاری میکند و توسعه آن، نیازمند بازاریابی تاجران و سرمایهگذاران بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: بندر آستارا از موقعیت پسکرانهای خوبی برخوردار است و با حمایت دولت و توسعه زیرساختهای آن، میتوان زمینه رقابت آن را با بندرهای حاشیه خزر فراهم کرد.
محورهای توسعه گیلان کشاورزی، گردشگری و تجارت است
استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: کشاورزی، گردشگری و تجارت از محورهای اصلی توسعه گیلان است و شهرستان مرزی بندر آستارا برای دستیابی به این هدفها، نقش اصلی ایفا میکند.
مصطفی سالاری افزود: اتصال ریلی و دریایی اثرات مثبت اقتصادی برای آستارا ایجاد خواهد کرد و تعریض محور آستارا - اردبیل در منطقه حیران نیز می تواند به توسعه حمل و نقل ترکیبی کمک کند.
وی اظهار کرد: معافیت گمرکی و مالیاتی از مزایای مناطق ویژه اقتصادی است و کالاها در آن با صرفهجویی در هزینه و کاهش زمان اداری حمل و نقل میشود و باید از ظرفیت و مزیت منطقه ویژه اقتصادی آستارا به درستی استفاده کنیم.
استاندار گیلان بیان کرد: بندر و راهآهن، اقتصاد آستارا را متحول خواهد کرد و این شهرستان نباید فقط به محل گذر کالاها تبدیل شود، بلکه با رونق بخشهای لجستیکی و پردازش کالا در آن، میتوان ارزش افزوده و شغل ایجاد کرد.
سالاری ادامه داد: آستارا از پیشینه تاریخی غنی برخوردار است و باید به گونهای توسعه یابد که کسب و کارهای ایجاد شده در آن، به رفاه حال ساحل نشینان منجر شود.
ایرنا از قول سالاری نوشت: بندر آستارا قابلیت تبدیل به بندر نسل سوم را دارد و باید زیرساخت های آن تکمیل شود و دولت در این راستا آماده هرگونه همکاری با بخش خصوصی است.
بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون بهصرفهترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتیهای ۲ هزار و ۵۰۰ تنی، پیش بینی و طراحی شده و بعد از تکمیل، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از ظرفیت آن با یک اسکله به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط بوده و ۲ میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص مییابد و ظرفیت پذیرش همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی را خواهد داشت. شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
نظر شما